maanantai 30. elokuuta 2010

30.8.2010 - Kuin Liisa Ihmemaassa

Tänään alotin jälleen uuden kurssin: Nociones Básicas de Fotografia. Supermielenkiintoista! Valokuvaushan on yksi mun suurimmista intohimoistani ja eräs niistä syistä, miksi Chile kiinnostaa kohteena: kuvattavaa löytyy laidasta laitaan, sen verran pitkänhuiskea maa on kyseessä.

Kauas on tultu siitä, kun isä ensimmäisen kerran opetti Kuusamossa syyslomalla kuvaamaan filmijärjestelmäkameralla mutta vielä tänäpäivänäkin olen muuten itseoppinut kuvailija. Omaan myös muutamia hifistelijöiden mielipiteitä vastustavia asennevammoja. Olen esimerkiksi sitä mieltä, etteivät hyvät laitteet tee kuvaajaa vaan se, miten niitä osaa käyttää. En väitä, etteikö järkkärillä saisi parempia kuvia kuin halvalla pokkarilla, mutta henk.koht. all-time-lempparikuvani napsinut aikanaan pokkarillani, jonka säätömahdollisuudet vein aivan äärimmilleen. Toinen olennainen mielipiteeni kuvaamista kohtaan on, ettei pitäisi lähteä sinne äärimmäisen hyvän kuvanlaadun ja teknisen huippusuorituksen viidakkoon. Syystä että se on loppuviimein aika tylsää. Valokuvaus on lopulta kuitenkin itseilmaisua, kuvantamista ja taidetta, jolloin kuvaaja periaatteessa päättää, millainen on hyvä kuva. Esimerkiksi jotkin rakeiset iltakuvat ovat mielestäni valloittavia juuri surkean laatunsa vuoksi: kuvassa on aivan erityinen, kiinnostava tunnelma. MUTTA nämä ovat vain minun omia mielipiteitäni ja ennen kuin alan vaikuttaa joltain kummalta taidehörhöltä siirryn asiassani eteenpäin :D

Odotan siis suurella mielenkiinnolla teilaako valokuvauskurssi omat mielipiteeni täysin vai arvostaako opettajakin taiteenvapautta. Uskon myös, että kurssi antaa minulle paljon vaikka olenkin kuvannut jo toodella pitkän aikaa. Saan ehkä uuden, teknisemmän näkökulman valokuvaamiseen ja mielipiteen siitä, tajuanko oikeastaan mistään mitään heiluessani kameran kanssa :D Ainakin tänään olin hurjan flow-tunteen vallassa kuunnellessani luennoitsijaa ja aivan innoissani jopa niinä hetkinä, kun tämä esitteli kurssin suorittamiseksi vaadittavaa portfoliota ja harjoitustöitä. Hahhha, hullutta tämäkin. Saa nähdä valokuvaanko tämän kurssin jälkeen pelkästään espanjaksi?

Niin ja tässä esimerkit mun kahdesta perusmielipiteestäni :D Ylempi suosikkikuvani on otettu tuolloin jo aika rämällä Canon Ixus -pokkarilla ja alempi, huiman rakeinen ja epäselvä talvikuva, samaisella kämrällä. Toi alempikin toimii tunnelmallaan, vai toimiiko?

Tässä on nyt ehkä vähän eksytty Chile-aihealueen ulkopuolelle mutta jos luette ekan lauseen uudelleen niin muistanette miksi :) Kamera on muuten espanjaksi cámara ja linssi lente. Ottaa valokuvia sen sijaan on sacar foto/fotos. Siinä teille pieni kielen oppitunti :)

Loppuun vielä edellisen pk-merkkinnän inspiroima "Damn, I forgot that"-lista asioista, jotka olivat tällä kertaa pakkaamisen viime tinkaan jättämisen uhreja. Näitä oon siis kaipaillut:

1. No se lippu!! Byääh...
2. Suomi-Espanja -sanakirja, saattais olla hyödyllinen esim. tenteissä :D
3. Iskän järkkärin objektiivi, jolla sais zoomailtua herkullisen kauas
4. Lahjaksi saatu valokuvausopas, täällä ois ollut nyt aikaa perehtyä siihen syvemmin
5. Extra-topsipuikkoja, joojoo typerää muttakun en oo löytäny täältä marketista :o hiukan mysteeristä! Kai ne nyt täälläkin topseja käyttää?
6. Korut, otin mukaan vaan ihan minimimäärän ja välillä tulee ikävä kotoista hervotonta karuvarastoani
7. Lukion espanjan oppikirja, siitäpä oiskin helppo preppailla ku ois kaikki info samojen kansien välissä!

Varmasti muutakin löytyis mutta nää nyt päällimmäisenä :D Tosin kaikkia ilman on pärjätty ihan hyvin eli nou hätä! Hyvä mieli ja avoin asenne on mukana niin kaikki muukin hoituu ;) luottokorttikin on ollut isoksi avuksi, hahaha... Chauuu!

ps.otsikko viittaa mun fiilikseen tunnilla istuessani :D oli niinkun mut ois pudotettu kaninkolosta ihmemaahan, "siis JAUU mä oon valokuvauskurssilla?!" pienet ilonaiheet mulla, hah?

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti