sunnuntai 15. toukokuuta 2011

15.5.2011 - Diftongit, affrikaatat, frikatiivit ja muut ystävät


Arvaako kukaan? JOO. Fonetiikka. Mun suosikki. Jes. Koko päivän. Korostan sana 'koko'. Ei vaan oon melko ylpeä omistuneisuudestani tähän aivoja kirvelevään aihealueeseen nimeltä englannin fonetiikka ja fonologia. Jospa tänä vuonna onnistuisin rämpimään ton tentin aivan läpi astikin! Ja kyllä, peili on tossa siksi, että oon säännöllisin väliajoin vahdannu kieleni toimintaa peilistä :D Pelkään, että mut heitetään huomenna tenttisalista ulos koska mumisen itekseni liian kovaan ääneen. Nyt kun tehtäviä tehdessäni hoin jatkuvasti kyseessä olevaa sanaa.


Jos jotakuta naurattaa mun epätoivoisuus niin annapa käytännön esimerkin! Että siinä teille! Hah!

'car' = /ː/            'apartment' = /əˈpɑːtmənt/              'tomorrow' = /təmɒrəʊ/


Niin, että jos kiinnostaa saada lisätietoa plosiiveista, englannin tavutuksesta tai otsikossa olevista namuista niin soitelkaa. Tekis mieli laittaa CV:hen 'kielitaidot' kohtaan, että "osaa kirjoittaa IPA-aakkosilla" sellasta siansaksaa nuo kyllä on. Huh.


Nyt on kuitenkin aika pistää vähän väriä räpsyripsiin, kaivaa fanchelat kaapista ja lähteä karjumaan loputkin jäljellä olevasta lenssuäänestäni pois. Mä olen ihan oikeasti katsonut lätkää näiden MM-kisojen aikana! Tätä ihmettä ei ole nähty vuosikausiin, mutta nyt oon valmis ärjymään kuin leijona Suomen puolesta. Katsotaan saanko tokaista pelin jälkeen iloisesti, että "in your face Sweden!" Joka iikka nyt ukkovarpaat ja peukut pystyyn Suomen puolesta!


Ai niin Oskari oli ihana! Eurooppalaiset tyhmiä. Onneksi Osku viihdyttää mun päiviä tämän jälkeen stereoista. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti